Almar en Sabrina in Argentinie

RN 40 Belén naar Villa Unión

In de omgeving moest een Inca ruïne dorp zijn, El Shincal. Helaas hebben wij dit niet gevonden. Zowel de kaart als de Mio gingen ons er niet heen brengen.

De RN 40 bleek wonderbaarlijk goed geasfalteerd te zijn. Regelmatig het idee alleen op de wereld te zijn. Niemand kwam je tegemoet of reed voor je voor heel lange tijden. Hierdoor schoten we lekker op richting Chilicito. Het landschap was het zelfde als gisteren, behalve dan dat we nu 2 struisvogels zagen en 2 dode koeien met condors er bovenop. 1 ervan was gezien de ontlasting dat er uit kwam nog niet heel erg lang dood. Vanavond tijdens het eten maar niet aan denken.

Chilicito zelf was niets bijzonders. Goede stop om te tanken en wat eten te halen voor onderweg. Water en frisdrank ook niet onbelangrijk. Het is hier nog steeds ver boven 30 graden en onbewolkt.
In Chilicito een bezoekje aan Jezus gebracht op de berg. Wanneer je je armen zo open spreid moeten wij aan deze verwelkoming wel gehoor geven. We moeten zeggen, hij heeft een leuk uitzicht.

De weg vervolgd richting Villa Unión. Een aantal 10-tal kilometers was weer gravel. We reden dwars door rode gebergte, waar je rechts het ravijn in keek. Mooie kloven en zeer kleine riviertjes. Zelfs een rivier doorgang waar voor gewaarschuwd wordt dat deze continu vol zou staan, staat leeg. Het heeft hier heel lang niet meer geregend.

Om iets na 14 uur wilden we een hotel zoeken. Blijkt iedereen siesta te houden. Uitgestorven op straat. Alleen het tankstation is open. Nog maar een stukje omgereden.

Wat wij nog niet verteld hebben is dat we 'gescamd' zijn. We hebben een vals briefje van honderd ontvangen. Dit is vreemd omdat uit de pinautomaten 100 pesos als grootste biljet wordt uitgegeven. Eerst dachten we dus dat dit door de bank was gebeurt. Aangezien de bank de biljetnummers controleert, zeggen ze, kan dit hoogstwaarschijnlijk niet. Wij denken dat een zeer dikke taxichauffeur in Buenos Aires dit geflikt heeft. Wij moesten betalen en gaven een 100 pesos biljet. We hadden nog wat klein geld nodig en moesten 35 pesos betalen. Hier had hij niet van terug zei hij en heeft toen heel snel de 100 pesos verwisseld. Wij hadden toen net onze eerste geld uitgegeven en dus al wel een kleiner biljet in handen en hiermee betaald. Deze rit kostte ons dus 135 pesos. Hoort er bij blijkbaar. Zonde van de 17,50.